Witaminy
Witaminy
Reklama

Witamina D – jej istota w okresie jesienno – zimowym. Nie każdy z nas jest przekonany do suplementów diety, natomiast musimy sobie zdać sprawę, że w dzisiejszych czasach ciężko zapewnić sobie odpowiednie zapotrzebowanie na wszystkie witaminy i minerały. Osoby uprawiające sport (zwłaszcza sylwetkowy) mimo coraz większej świadomości w temacie odżywiania, często skupiają uwagę na kaloryczności diety oraz makroskładnikach, pomijając przy tym witaminy i minerały.

Kolejnym problemem jest oczywiście jakość produktów żywnościowych, ale może to być także położenie geograficzne w jakim żyjemy. Przykładem na to jest witamina D.

Witamina D – jej główna rola w naszym życiu

Główną rolą witaminy D jest prawidłowy rozwój i mineralizacja kości. Pełni ona funkcje regulacyjną stosunku pierwiastków takich jak wapń i fosfor. Witamina posiada cechę unikatową gdyż możemy ją pozyskać z pożywienia, ale również przy udziale promieni słonecznych.

Niestety w okresie jesienno – zimowym rzadko mamy kontakt ze słońcem, ponieważ szybko zapada zmrok, chmury zakrywają słońce, a na dodatek większość z nas czas spędza w pomieszczeniach. Badania wykazują iż na niedobór witaminy D cierpi aż 90% Polaków.

Objawy niedoboru witaminy:

  • Zmiany skórne
  • Bóle mięśni
  • Bóle stawów
  • Przemęczenie
  • Problemy z koncentracją
  • Zaburzenia widzenia
  • Bezsenność

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D:

  • Dzieci i młodzież: 15-25 μg/dobę
  • Dorośli: 20-50 μg/dobę
  • Kobiety w ciąży 37,5-50 μg/dobę

Witamina D – skąd ją czerpać?

Nasuwa się pytanie skąd czerpać witaminę D w tym niekorzystnym okresie.

Artykuły spożywcze:

  • Tran (2 łyżeczki) 242 µg
  • Śledź (100 g) 25 µg
  • Makrela (100 g) 24 µg
  • Łosoś (100 g) 12 µg
  • Żółtko jaja 1,4 µg
  • Tuńczyk 100 g 6 µg
  • Mleko (1 filiżanka) 3 µg

Świetnym rozwiązaniem okazują się suplementy diety, zwłaszcza gdy wyżej wymienione produkty rzadko pojawiają się w naszym jadłospisie lub gdy ich ilość nie zapewnia naszego całkowitego zapotrzebowania. Istotne jest to aby przyjmować je w towarzystwie tłuszczy.

Dziś w sklepach mamy duży wybór, zatem warto porównać ilość jednostek witaminy w danym opakowaniu przed kupnem. Często na pułkach z suplementami pojawiają się kompleksy witaminowe np. połączenie witaminy D3 + K2-MK7 zaleca się zwłaszcza dla osób z problemami kostnymi, dlatego warto zwrócić uwagę na tę kwestie i nie sugerować się tylko ceną.

Witaminę D możemy wyprodukować za pośrednictwem promieni słonecznych

Jak już pewnie wiecie poza żywnością i suplementami witaminę D możemy wyprodukować za pośrednictwem promieni słonecznych. Organizm przy ich odpowiednim natężeniu (zwykle od kwietnia do września) jest w stanie sam wyprodukować sobie właściwą ilość witaminy D. Dlatego suplementacja nie musi trwać cały rok. Niestety w okresie jesienno-zimowym światło słoneczne nie wystarcza i musimy obrać inną strategię aby zapewnić sobie odpowiednią ilość tej witaminy. Niezbędne w tym czasie będą produkty bogate w witaminę D, a także pomocne okażą się suplementy diety.

Myślę, że każdy z Was będzie umiał już sobie odpowiedzieć na pytanie „czy zapewniam sobie odpowiednią ilość witaminy D”, a także zrozumieć dlaczego właśnie teraz może dokuczać zmęczenie, bóle stawów, zmiany skórne oraz brak nastroju. Nie zapominajmy, że organizm ludzki jest bardzo skomplikowanym mechanizmem i każdy niedobór witamin i minerałów jest dla nas niekorzystny i może być odczuwalny.

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułNawyki treningowe, a nasze prywatne życie
Następny artykułTest białka ALLnutrition: czym tak naprawdę jest białko
Sport towarzyszył mi od najmłodszych lat. Początkowo były to sporty walki (capoeira oraz boks). W wieku 16-17 lat zacząłem interesować się kształtowaniem sylwetki, a po paru latach dietetyką. Poza praktykowaniem ćwiczeń mimo młodego wieku bardzo dużo czasu spędzałem nad artykułami o podstawach modelowania sylwetki oraz zacząłem wdrażać się w świat dietetyki. Zawsze wiązałem swoją przyszłość ze sportem dlatego w dalszym etapie kształcenia wybrałem studia na kierunku wychowania fizycznego w tym samym czasie jeździłem na kursy oraz szkolenia z zakresu treningu i dietetyki. Po nabyciu większej wiedzy zacząłem pracować z ludźmi i pomagać im w osiągnięciu wymarzonej sylwetki. Aktualnie jestem instruktorem fitness, oraz trenerem personalnym, dodatkowo służę pomocą w układaniu planów żywieniowych, a także dobieraniu indywidualnych planów treningowych. Od 2 lat zacząłem wdrażać się w Street Workout, który aktualnie jest moją największą pasją.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here