Trening mentalny w sporcie
Trening mentalny w sporcie

Na zawodach każdej rangi możemy zauważyć, że murowani faworyci do końcowego sukcesu zawodzą na całej linii. Tak było z młociarzem Pawłem Fajdkiem podczas Igrzysk w Rio, gdzie nie przeszedł eliminacji lub z pięściarzem Tysonem Furym, który po wygranej z Wladimirem Klitschko nie potrafił poradzić sobie z sukcesem jaki osiągnął i popadł w depresję.

Reklama

Bardzo często źródło niepowodzenia leży w naszej głowie. Na szczęście mijają już czasy, gdy korzystanie przez sportowców z technik psychologicznych kojarzone było z chorobą psychiczną. Obecnie zwiększa się świadomość wśród sportowców profesjonalnych oraz amatorskich na temat treningu mentalnego i jego działania na formę sportową. Z treningu mentalnego w swojej karierze korzystali między innymi: Adam Małysz, Michael Jordan, Kobe Bryant i Anita Włodarczyk. Powyższe nazwiska są wystarczającym dowodem, że wykorzystanie technik psychologicznych w sporcie przynosi efekty 🙂

W dzisiejszym artykule wyjaśnię czym jest trening mentalny oraz najczęstsze techniki wykorzystywane w pracy ze sportowcami.

Trening mentalny ma za zadanie pomóc sportowcom w opanowaniu umiejętności mentalnych, które pozwolą im osiągnąć najwyższy poziom przygotowania sportowego oraz rozwój mentalny. Poprzez wykorzystanie metod i ćwiczeń psychologicznych w okresie przygotowawczym oraz startowym zawodnik potrafi między innymi skutecznie wyznaczać cele, kontrolować emocje, motywować się, budować pewność siebie oraz zaufanie do własnych umiejętności.

Do najczęstszych technik treningu mentalnego należą:

Dialog wewnętrzny – analiza własnych działań, myśli, uczuć oraz przekazywanie sobie instrukcji dotyczących zmiany postępowania lub myśli. Dialog wewnętrzny jest rozmową, którą każdy zawodnik przeprowadza ze sobą podczas zawodów lub meczu a także w czasie treningu.

Jednym z kluczowych zadań rozmowy wewnętrznej jest motywowanie się do dalszego wysiłku. Stosowanie jej w sposób odpowiedni sposób, bez negatywnych treści pomaga w kontrolowaniu emocji, wzmacnianiu poczucia pewności siebie, własnej skuteczności oraz koncentrowaniu uwagi.

Wyznaczanie celów – psychologia sportu dzieli cel na trzy kategorie: dotyczący wyniku, wykonania i procesu. Każdy cel musi być wyznaczony w sposób prawidłowy, sportowiec, który chce go osiągnąć musi się z nim utożsamić. Musi zawierać sprecyzowany plan działania, czas i miejsce realizacji. Skutecznym okazuje się “rozbijanie” dużego celu na mniejsze, które trzeba osiągnąć “po drodze”.

Techniki wyobrażeniowe – stosowane do poprawy i praktykowania nowych umiejętności oraz przygotowania się do zawodów. Trening wyobrażeniowy wykorzystuje się do oswojenia z nowym miejscem, w którym odbywają się zawody oraz uczenia się nowych technik, np. wyobrażenie sobie szczegółowo konkretnego ruchu lub sposobu jego wykonania

Relaksacja – ma służyć zmianie poziomu pobudzenia zawodnika po zawodach, treningach lub wyczerpującym sezonie. Trening relaksacyjny ma za zadanie radzić sobie ze stresem i lękiem. Dzięki zastosowaniu technik relaksacyjnych zawodnik zyskuje większą kontrolę nad emocjami oraz swoim ciałem.

W kolejnych artykułach przybliżę poszczególne techniki i narzędzia treningu mentalnego wraz z konkretnymi ćwiczeniami, które będziesz mógł wykorzystać w swoim treningu i przygotowaniach.

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułMiłość od pierwszego zgnojenia
Od 1998 roku związany z Taekwondo Olimpijskim, najpierw jako zawodnik, teraz trener UKS Taekwondo Feniks Śrem. Trener mentalny, coach sportowy i założyciel Athletes Coaching & Mental Training.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here