Reklama

Tym wpisem chciałbym poruszyć mocno kontrowersyjny temat jakim są tłuszcze. Na wstępie chce również dodać iż będzie to mocno uproszczony pogląd tego składnika pokarmowego ponieważ zależy mi na tym aby podstawowe informacje trafiły do jak najszerszego grona osób bez “zbędnego bałaganu”.

Odkąd tylko sięgam pamięcią trwa odwieczna wojna między tym składnikiem a białkami i węglowodanami. A więc wykluczyć je z diety ? A może jednak spożywać je w sporych ilościach ? Postaram się w jak najkrótszy sposób przekazać wam podstawową wiedzę na ten temat.

Na początku należało by sobie powiedzieć czym tak na prawdę są “lipidy” czyli popularne tłuszcze i co wchodzi w ich skład ograniczając się do powierzchowności tematu z racji na jego rozległe możliwości. A więc jest to duża grupa związków o różnych budowach chemicznych. Ich wspólną cechą jest to że nie rozpuszczają się w wodzie a za to będą rozpuszczały się w niepolarnych rozpuszczalnikach takich jak eter etylowy, alkohol czy benzyna. Pewnie każdy już wie a jeśli nie to uświadomię was że dzielimy je na 3 rodzaje: tłuszcze proste, tłuszcze złożone i do osobnej grupy zaliczamy tłuszcze takie jak sterole i izoprenoidy występujące z reguły w roślinach, nasionach itp.

Warto również dodać że związki te różnią się od siebie budową. Pozwala nam to na właściwą interpretację i porządek w hierarchii “zdrowe – niezdrowe” “bardziej dostępne lub mniej dostępne” dla naszego organizmu! Segregowane są ze względu na długość łańcuchów węglowych (krótko, średnio i długołańcuchowe), obecność wiązań lub ich całkowity brak (nasycone jedno i wielonienasycone) na lokalizację wiązań podwójnych czyli popularne kwasy Omega 3,6 i 9 oraz mniej pojęte znaczenie o którym często zapominamy układając diety tłuszczowe konfiguracje przestrzenne niezwykle niebezpieczne dla naszego zdrowia tłuszcze trans i cis!!! Zapamiętajmy również że są świetnym nośnikiem dużej ilości energii bo w jednym gramie tego związku jest aż 9 kcal!

To daje nam dużo większe możliwości kiedy już nie potrafimy przejeść kolejnych posiłków będąc na zbilansowanych dietach. Uzyskamy dzięki temu dużo większą nadwyżkę kaloryczną łatwą w aplikacji.

Powiedzmy sobie teraz o roli tłuszczu w naszym organizmie. Część tego materiału jest nazywana również budulcem. Dlaczego? A chociażby dlatego iż wchodzą w skład między innymi błon komórkowych i znacznej części naszego mózgu! Odpowiadają również za regulacje hormonów tkankowych w naszym organizmie. Regulują i dbają o to by proces miesiączkowania u kobiet przebiegał bez zarzutów. Są skorelowane również z witaminami takimi jak A, D, E i K ponieważ to właśnie w nim one się rozpuszczają.

Na koniec tylko dodam że osoby preferujące i dbające o smak potraw powinny zawsze pamiętać, że jest to nośnik substancji zapachowo-smakowych. Jeżeli w tym momencie zależy nam na smacznym posiłku pamiętajmy o to by dbać o odpowiednią ilość tłuszczy w diecie.

Podsumowaniem niech będzie to, aby te podstawy przyswoić i o nich pamiętać. Będzie nam znacznie łatwiej funkcjonować w każdej dziedzinie życia posiadając wiedzę na temat który nas interesuje. Nie bójmy się zawierać w naszym sposobie odżywiania smalcu, masła, czy tłustych mięs kończąc na olejach nasiennych i tłustych rybach. Zawarte w nich różnorodne związki są nam wręcz niezbędne do życia.

Pamiętajmy aby jednak unikać margaryn i przetworzonego tłuszczu ponieważ w krótkim czasie może doprowadzić nas do sporych problemów zdrowotnych. Jeśli naszym Celem jest kształtowanie sylwetki, musimy zadbać o wszystkie wyżej wymienione aspekty ponieważ nie da się bez tego utrzymać idealnego środowiska hormonalnego, czy zdrowych stawów. Nadmiar będzie nam szkodził tak jak wszystko co spożywamy z nadludzką nadwyżką. Więc rolujmy to co jemy gdyż jakość produktów ma tu kluczowe znaczenie!

Mam nadzieję że ten wpis pomoże odnaleźć się choć trochę osobą “zbłąkanym” szukającym klucza do wymarzonej sylwetki czy zdrowego stylu życia i pomoże rzucić choć odrobinę promieni na ten niechciany i nielubiany od dawien dawna temat. Musimy umieć znaleźć balans pomiędzy paranoją a chęcią w pogoni za własnym sukcesem! Na wszystko co dzisiaj wyżej wymieniłem musi znaleźć się miejsce w naszym jadłospisie.

W powyższym tekście dostaliście tylko niewielką garść informacji, które na pewno okażą się przydatne, natomiast żeby bliżej poznać całe zagadnienie potrzeba odrobinę więcej czasu…. chętnie zapoznam się z waszymi opiniami na ten temat oraz odpowiem na wasze pytania tak dobrze jak tylko potrafię Zapraszam do dyskusji w komentarzach!

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here