w polskiej kuchni – dlaczego takie super?
w polskiej kuchni – dlaczego takie super?
Reklama

O tzw. żywności superfoods jest głośno od kilku lat. Promowana jest w mediach, magazynach. Polecana ze względu na jej SUPER właściwości. W tym miejscu wielu ludzi zadaje sobie pytanie – jakie? Czy takie produkty są drogie i ciężko dostępne?

Superfoods to termin dietetyczny, który oznacza świetną żywność.

W praktyce oznacza produkty, których składniki w nich zawarte (np. związki chemiczne, pierwiastki) oddziałują w pozytywny sposób na organizm po ich spożyciu, strawieniu i wchłonięciu. Niestety, promowane są zazwyczaj tylko produkty dla wielu o obcych nazwach, jak nasiona chia, jagody goji. Nie zdajemy sobie sprawy, że takie produkty są w zasięgu naszej ręki każdego dnia, podczas wizyty w sklepie spożywczym.Przykładów można wymieniać w nieskończoność, jednak przyjrzyjmy się kilku z nich.

CZOSNEK
Czosnek jest nie tylko cenioną przyprawą, ale również dobrym źródłem witamin i składników mineralnych. Spośród wielu składników czosnku istotną rolę odgrywają związki siarkowe. Należy do nich allicyna o właściwościach bakteriobójczych, obniżająca ciśnienie tętnicze. Czosnek dzięki swojemu składowi od tysięcy lat wykorzystywany jako najsilniej działający antybiotyk także może być traktowany jako źródło środków przeciwnowotworowych. Czosnek i uzyskane z niego preparaty znalazły zastosowanie w leczeniu miażdżycy i nadciśnienia, w nieżycie jelit, biegunce, zwłaszcza u dzieci spowodowanej zakażeniem na tle pokarmowym, wzdęciach i robaczycach, a także w reumatoidalnym zapaleniu stawów, zewnętrznie w zapaleniach gardła i dziąseł.

TRUSKAWKI
Truskawki zawierają dużo witaminy C, A, B1, B2, B6, E oraz PP, a potas. W mniejszych ilościach w ich skład wchodzą inne minerały. . Jedna szklanka truskawek zawiera również 2,2 g błonnika pokarmowego.  Wstępuje kwas elagowy. Kwas ten chroni komórki organizmu przed działaniem substancji rakotwórczych.  Błonnik pokarmowy korzystnie wpływa na perystaltykę jelit i zapobiega rozwojowi raka jelita grubego i odbytnicy.

CEBULA
Wywar z cebuli zalecany jest w chorobach reumatycznych, syrop przy przeziębieniach, zaś wąchanie surowej cebuli  w chorobach dróg oddechowych. Przez całe stulecia cebula należała do najcenniejszych leków przeciwszkorbutowych, czyli ostrych braków witaminy C. Czerwona cebula zawiera też antocyjany – naturalne barwniki roślinne wykazujące działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne, przeciwalergiczne, a nawet przeciwnowotworowe.

KASZA JAGLANA
Zawiera fitoestrogeny, czyli hormony roślinne, które działają w organizmie ludzkim podobnie jak estrogeny, które regulują gospodarkę hormonalną kobiety, łagodzą objawy menopauzy i mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi, jajników i macicy. Jest źródłem steroli roślinnych, które obniżają poziom cholesterolu. Jest bogata w witaminy i inne.

MARCHEW
Jest ważnym źródłem wielu naturalnych substancji odżywczych, w tym przeciwutleniaczy (β-karoten, witamina C) i węglowodanów (błonnik, pektyny).

Wielu badaczy potwierdza związek dużej aktywności antyoksydacyjnej karotenoidów, w tym β-karotenu, z przeciwnowotworowym oddziaływaniem na organizm, zwłaszcza w przypadku nowotworów nabłonkowych, np. płuc.
Reasumując, spożywamy każdego dnia wiele produktów nie mając pojęcia, że działają na nas korzystnie. Warto urozmaicać swoje posiłki i jadłospisy, aby dostarczać różnych składników.

Bibliografia:
PORÓWNANIE SKŁADU CHEMICZNEGO KORZENI MARCHWI O BARWIE POMARAŃCZOWEJ, PURPUROWEJ I BIAŁEJ,BEATA ROSZKOWSKA, BEATA PIŁAT, MAŁGORZATA TAŃSKA

Czosnek pospolity (Allium sativum L.) – cenna roślina przyprawowo-lecznicza. Agnieszka Sawicka

ANTOCYJANY – POLIFENOLE O SZCZEGÓLNYCH WŁAŚCIWOŚCIACH Urszula Szymanowska

 

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułStreet workout dla każdego
Następny artykułW drodze po koronę Grand Prix Wielkopolski w Półmaratonie vol 1.
Studenka Dietetyki na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, Właścicielka funpage na Facebooku promującego zdrowysposób odżywiania Zdrowo, czyli kolorowo. Od 2013 nieprzerwanie związana z aktywnością fizyczną typu fitness, siłownia oraz wykorzystującą własną masę ciała; która w 2014 pokochała bieganie długodystansowe. Miłośniczka psychodietetyki, zdrowej żywności oraz kreowania zdrowszych wersji tradycyjnych przepisów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here