Kurkuma – przyprawa o niezwykłych właściowościach
Kurkuma – przyprawa o niezwykłych właściowościach
Reklama

Większość z nas chociaż słyszała o przyprawie, jaką jest kurkuma. Ma ona różne zastosowanie, najpopularniejszym jest użycie do potraw typu curry. Oprócz swoistego aromatu i smaku, posiada związek o nazwie kurkumina, który jest bardzo ceniony.

Kurkumina jest związkiem pochodzenia roślinnego, uzyskiwanym z kłączy ostryżu długiego (Curcuma longa L.) zwanego kurkumą lub szafranem indyjskim. Kłącze kurkumy posiada wiele zalet żywieniowych. Cechuje się wysoka zawartością węglowodanów, głównie skrobi (69,4%). Posiada białko w ilości 6,3% oraz tłuszcz 5,1% . Obecne są także składniki mineralne: wapń, żelazo, potas i sód oraz witaminy: tiamina (0,09 mg/ 100 g), ryboflawina (0,19 mg/100 g), niacyna (4,8 mg/100 g) i kwas askorbinowy (50 mg/100 g).

Stwierdzono, że kurkumina wykazuje zarówno aktywność:

  • antyoksydacyjną,
  • przeciwzapalną,
  • przeciwwirusową,
  • antybakteryjną,
  • przeciwgrzybiczną,
  • przeciwnowotworową.

Z uwagi na te właściwości wykorzystywana jest w leczeniu wielu chorób, takich jak

  • cukrzyca,
  • astma,
  • artretyzm,
  • miażdżyca,
  • choroby neurodegeneracyjne
  • nowotwory
  • liczne zapalenia

Kurkumina odgrywa rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu naczyniowego. Kurkumina działa ochronnie na przewód pokarmowy .Badania kliniczne udowodniły, że związek ten zapobiega zaburzeniom trawienia związanym z wymiotami, wzdęciami i odbijaniem. Wykazuje również działanie przeciwwrzodowe.

Jak zatem używać kurkuminy w kurkumie? Warto dodawać ją do potraw i produktów takich jak: zupy, kasze, ryżu, sałatek, sosów, smoothie, musów, dań z mięsa, wypieków. Można z niej robić także maski i maseczki na ciało. Posiada różne zastosowanie, nie tylko spożywcze. Warto po nią sięgać.

Bibliografia:

Kurkumina – prozdrowotny barwnik kurkumy Curcumin – health-promoting pigment of turmeric Sylwia Przybylska

Kurkumina – odpowiedź natury na raka i inne przewlekłe choroby, dr Ajay Goel

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułPrzed Wielkanocą… cała prawda o jajkach!
Następny artykułTraktuj się jak samochód
Studenka Dietetyki na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, Właścicielka funpage na Facebooku promującego zdrowysposób odżywiania Zdrowo, czyli kolorowo. Od 2013 nieprzerwanie związana z aktywnością fizyczną typu fitness, siłownia oraz wykorzystującą własną masę ciała; która w 2014 pokochała bieganie długodystansowe. Miłośniczka psychodietetyki, zdrowej żywności oraz kreowania zdrowszych wersji tradycyjnych przepisów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here