Reklama

Najpopularniejszy zestaw aminokwasów o działaniu anty-katabolicznym to z pewnością aminokwasy rozgałęzione BCAA, z czyli branched chained amino acids jest to suplement, który przyśpiesza regenerację organizmu po aktywnym wysiłku fizycznym. Poleca się go zarówno amatorom, jak i profesjonalistom. BCAA hamuje, bowiem rozkład tkanki mięśniowej i wzmacnia jej wytrzymałość. W ich skład wchodzą:

  • Leucyna,
  • Izoleucyna
  • Walina.

Które pełnią w organizmie następujące funkcje:

  • Hamują katabolizm, co po ludzku znaczy, iż zapobiegają rozpadowi tkanki mięśniowej, który spowodowany jest przez trening wytrzymałościowy.
  • przyśpieszają anabolizm, czyli budowę masy mięśniowej,
  • zwiększają wytrzymałość mięśni,
  • rzeźbią sylwetkę jednocześnie redukują tkankę tłuszczową,
  • stymulują nerwy i hamują proces odczuwania bólu, ora wpływają na aktywność neuroprzekaźników.

Należą one do grupy substancji egzogennych, czyli takich, których organizm nie potrafi sam syntetyzować. Trenując dużo i ciężko organizm narażony na wzmożoną utratę aminokwasów oraz uszkodzenia masy mięśniowej. Zarówno trenujący sporty siłowe i wytrzymałościowe są narażeni na ich utratę i tym samym utratę masy mięśniowej, proces jej spalania może mieć także miejsce podczas diet redukcyjnych, gdzie bilans energetyczny bliski jest podstawowej przemianie materii, narażając tym samym na utratę mięśni. Wynikiem tego może być utrata beztłuszczowej masy ciała, co jest zjawiskiem bardzo niekorzystnym.

Około 35% białek mięśniowych jest zbudowanych z aminokwasów BCAA i podczas intensywnego treningu pracujące mięśnie szybko rozkładają je w celu uzyskania energii. Większość aminokwasów ulega rozkładowi w wątrobie, jednak przemiana metaboliczna BCAA odbywa się bezpośrednio w mięśniach, za pomocą kalpain – specjalnych enzymów, które są wytwarzane przez mitochondria mięśniowe.
W trakcie intensywnego wysiłku fizycznego zostaje wzmożona produkcja tlenku azotu, który aminokwasy BCAA transportują z mięśni do wątroby. Tam z jego pozostałości tworzy się aminokwas – L-alaninę, który w procesie glukoneogenezy przekształca się w glukozę. Powstały w ten sposób zapas energii jest transportowany do mięśni. Dzięki temu poziom glukozy we krwi jest zrównoważony i sportowiec może bezpiecznie wykonywać trening.

Amoniak jest produktem ubocznym rozkładu aminokwasów. Im wyższy poziom amoniaku w organizmie, tym większa ilość białka ulega rozkładowi w mięśniach. Suplementacja BCAA powoduje obniżenie poziomu amoniaku, a co za tym idzie – ogranicza redukcję białek i przeciwdziała redukcji tkanki mięśniowej. W związku z tym osoby, które regularnie uprawiają sport, powinny stosować suplement BCCA przed i bezpośrednio po wysiłku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here